Jens en Ben van het Data Team bij Sirus

Achter de schermen bij Sirus

Een blik op het Data Team met Jens en Ben

October 15, 2024
Merelbeke

Wie Sirus zegt, zegt onlosmakelijk ook data. Een team van dataexperten zet zich dagelijks in om met behulp van data positieve en innovatieve veranderingen door te voeren. In deze blog ontdek je waar Team Lead Jens en Competence Lead Ben zoal mee bezig zijn in ons bedrijf.

Dag Jens en Ben, wat zijn jullie exacte functies bij het data team?

J: Binnen het datateam ben ik Team Lead, daarnaast ben ik vooral actief als PM (Project Manager). Ik sta vooral in voor de planning.

Ben Desmet, competence lead van het Data Team bij Sirus

B: Ik ben data analist en Compentence Lead van het datateam. Dat betekent dat ik ervoor zorg dat de mensen en specialisten die we in dienst hebben de juiste tools en opleidingen krijgen. Ik volg op wat ze bij een klant bijleren en of wij daar iets van kunnen doorgeven aan andere consultants.

B: Daarnaast ben ik ook betrokken bij het hiring proces. Ik interview de mensen, ik kijk of ze bij het team passen, en pols naar hun technische skills om zeker te zijn dat ze complementair zijn aan de rest van ons team.

B: Verder staan wij ook in voor de technische uitwerking van offertes, het inschatten van de timing van een project, en de personen en capaciteiten die we nodig hebben.

Wat maakt van jullie een goed team?

J: We laten elkaar vooral ons ding doen in hetgeen we elk apart goed kunnen. Ben is inhoudelijk sterker en denkt heel strategisch. Waar het wat moeilijker is, komen we er samen uit. Dat maakt dat we goed kunnen samenwerken.

B: Ik wil daaraan toevoegen dat we elkaar vaak als klankbord gebruiken. Voordat we ideeën met ons team delen, bespreken we ze meestal met elkaar. Dat is altijd een open en gemakkelijk gesprek. Ik heb nog nooit gedacht dat ik iets niet tegen Jens kon zeggen.

Jens Rappe, team lead van het Data Team bij Sirus

Hoeveel mensen zitten in het datateam?

B: Als je ons erbij rekent, zijn we met 12.

Zijn jullie nog aan het groeien?

B: Binnenkort, in november, komt er een dertiende persoon bij. Ons team blijft dus verder groeien, maar er is wel al een solide basis met veel expertise.

Waarvoor kunnen klanten bij jullie terecht?

Smart Cities

J: We hebben bij Sirus twee focusdomeinen: Smart Cities en Smart Companies. Binnen Smart Cities ondersteunen we steden met behulp van data. Dankzij data krijgen steden meer inzicht i.v.m. de mogelijkheden rond leefbaarheid, economie, verkeer en stedelijke organisatie. Zo worden ze slimmer en aangenamer om in te wonen. Wij staan in voor zowel het meten als het verzamelen van de data, het ter beschikking stellen van die data en het effectief aan de slag gaan met de inzichten. Zo bouwen we tal van applicaties of bijvoorbeeld een Digital Twin van jouw stad. 

Smart Companies

J: Voor Smart Companies werken we soortgelijk. We vertalen dezelfde principes, maar dan toegespitst op de bedrijfswereld, waar de noden en klanten anders in elkaar zitten dan bij steden en gemeenten. Waar steden en gemeenten winst maken niet als primair doel zien, ligt dat bij bedrijven anders. De insteek verschilt, maar de achterliggende principes van omgaan met data, zijn gelijkaardig.

J: Om zowel steden en gemeenten als bedrijven te servicen, hebben we diverse profielen in ons team. Naast data analisten, data engineers en data scientists, heb je ook een PM nodig om het project in goede banen te leiden.

Bestaat jullie team uit zowel meer als minder ervaren profielen?

B: In ons team zitten zowel junior profielen die al wat ouder zijn en net omgeschakeld zijn, als junior profielen die net van school komen. Daarnaast hebben we ook collega’s met meerdere jaren ervaring in ons team. Het is een mooie mix van mensen en dat draait goed.

Teamlead Jens op event
Data Team van Sirus tijdens een personeelsmeeting

Staan jullie open voor die mix aan profielen?

B: Ja, absoluut.

J: De strijd op de arbeidsmarkt is real. Zeker in hetgeen waar wij mee bezig zijn, is het niet altijd eenvoudig om expertise te vinden. En wij vinden het ook belangrijk dat de mensen die we aannemen passen binnen de Sirus-cultuur.

J: Doordat wij bezig zijn met bepaalde technieken en tools die niet mainstream zijn, moeten we zelf mensen opleiden. Ervaring uit het verleden komt altijd van pas, maar is zeker geen absolute voorwaarde. De beste collega’s zijn zij die gemotiveerd zijn en willen blijven bijleren.

B: Eens die collega’s opgeleid zijn en in de Sirus-sfeer passen, blijven ze en dat is zeer aangenaam.

Teamlead Jens van het Data Team bespreekt project bij Sirus evenement

De beste collega’s zijn zij die gemotiveerd zijn en willen blijven bijleren.

Jens, jij sprak daarnet over tools die niet altijd even mainstream zijn, heb je daar voorbeelden van?

J: Je hebt de klassieke dataservices waarbij je grote hoeveelheden data in een database stopt en daar dan bijvoorbeeld dashboards mee maakt. Waar wij mee bezig zijn gaat over streaming data. Dat is data die heel erg snel wordt gemeten. Denk bijvoorbeeld aan sensoren die elke seconde de waterkwaliteit, luchtkwaliteit of geluidslevels meten. Die benadering van data vereist een andere aanpak en andere technologieën. Als Microsoftpartner kunnen we gelukkig ook makkelijk en snel met allerlei nieuwe tools aan de slag.

Wie is jullie ideale klant?

J: De ideale klant voor ons kan zowel overheid als industrie zijn. Gemeentes, overheden en bedrijven die iets met data willen doen en in team willen samenwerken. We willen oplossingen bieden voor noden die er zijn. Vaak is daarvoor kennis nodig die niet altijd bij één partij te vinden is. Wij hebben heel veel technische kennis, maar je hebt ook functionele kennis nodig. Je hebt domeinkennis nodig als het bijvoorbeeld gaat over mobiliteit en verkeersstromen. Wij kunnen technologische oplossingen aanrijken en veel zaken verwezenlijken, maar wij zijn geen verkeersexperts. En ook die heb je nodig, experts die weten wat het effect op het verkeer is van het bijleggen van een rijstrook of het creëren van een eenrichtingsstraat. Wij denken na over hoe je bijvoorbeeld de verkeerscijfers in een straat kan meten en combineren met de luchtkwaliteitscijfers van die straat en we kunnen het effect daarvan weergeven, maar het is een kwestie van samenwerken met verschillende partijen met elk hun eigen kennis, en met de klant, om een succesvol resultaat te bekomen.

B: Als we naar de ideale klant kijken, is dat een klant die ervoor openstaat om met ons samen te werken en naar iets toe te werken. Die tegelijkertijd vertrouwen heeft in ons als technologische partner, en ook naar andere partijen kijkt. Op die manier kom je meestal tot de mooiste en beste oplossingen.

Door samen te werken met verschillende partijen en met de klant, bereik je een succesvol resultaat.

Data Teamleden van Sirus

Dat je van elkaar leert en dat daaruit iets beter ontstaat dan als je het alleen zou bouwen?

B: Inderdaad, we hebben sowieso interactie met onze klant en eventuele andere partijen nodig om ons werk optimaal te kunnen doen. Het is de bedoeling dat wanneer wij weggaan, de klant het werk bij wijze van spreken alleen kan verderzetten. We willen niet iets implementeren waarvan de klant na twee weken de kennis niet meer heeft. We leren graag onze klanten en alle partners iets bij.

Merken jullie een toenemende vraag naar dataoplossingen?

B: Ja, ik denk dat geen enkel bedrijf of overheid nog kan zeggen dat ze niet met data bezig zijn. En als ze dat nu zeggen, zijn ze te laat. Grote bedrijven hebben al veel zaken op orde en nu volgen ook de kmo’s. Voor hen kunnen we nieuwe oplossingen aanbieden naargelang de grootte van hun bedrijf. Ook voor overheden is het immens belangrijk om data te ordenen. Anders haakt de burger af.

Waarom is jullie team onmisbaar bij Sirus?

B: Ik denk dat wij een heel jong, misschien zelfs het jongste team zijn. M365 en .NET  zijn iets oudere services. Wij zijn nog maar twee jaar aan het bouwen aan onze dataexpertise. Maar je voelt dat we een hechte groep zijn die met elkaar in overleg durft te gaan. Daarvoor hebben we ook een wekelijkse teammeeting.

B: Ik denk dat wij als jong team onmisbaar zijn omdat wij veel kunnen bijdragen aan wat er al was. .NET maakt applicaties die veel data opleveren en M365 gebruikt ook heel veel data. Wij werken complementair omdat wij precies die data kunnen verwerken.

Focus op innovatie

J: Voor ons voelt ‘het datateam’ als titel zeer ruim. We proberen op de rand van het innovatieve te staan. Er is een grote sprong vooruit rond technologie en innovatie en dat maakt het speciaal en interessant. Wij voeren niet altijd de grote projecten uit zoals bij andere teams , .NET bijvoorbeeld, wel het geval is. Maar alle kleine zaken die wij doen, kunnen voor de klant wel een grote meerwaarde betekenen. Als we die op een Sirus Time, dat is een interne Sirus meeting, presenteren, vinden de collega’s van andere teams dat vaak ook interessant. Zo hebben we onlangs een Digital Twin project gepresenteerd waarbij we zaken heel visueel toonden en er een verhaal rondvertelden, een beetje storytelling, en dat spreekt aan. Geleidelijk aan beginnen we de link te maken met waarmee de rest van Sirus bezig is, hoe we bepaalde dingen aan elkaar kunnen linken en elkaar daarin kunnen versterken. Dat is het leuke eraan.

Is er vaak overlap met de andere domeinen/ teams van Sirus?

B: Dat gaat meer en meer gebeuren, denk ik. We zien langzamerhand projecten binnenkomen waarbij het handig zou zijn om met een collega van het .NET of M365 team te overleggen.

Ben, binnen jullie team ga jij op zoek naar welke opleidingen mensen kunnen volgen en hoe je mensen kan begeleiden om door te groeien. Kunnen ze zelf een beetje bepalen welke richting ze daarin uitgaan of zorgen jullie voor vastgelegde trajecten?

B: Er zijn geen vastgelegde trajecten. We hebben wel een soort van standaardidee. Dat zijn drie pijlers: Waarin wil je graag technisch doorgroeien? Waarin wil je een coördinerende rol opnemen? Of waarin wil je graag een architecturale rol opnemen? Wat je doet, hoe je daarin groeit en welke keuze je daarin maakt is volledig persoonlijk. Ieder half jaar bespreken we dat met alle consultants, we bekijken dan waarin ze wouden doorgroeien en hoever ze daarin staan, en of ze diezelfde of een andere richting willen uitgaan. Op die manier proberen we iedereen voldoende handvaten, maar ook vrijheid, te geven om te doen wat ze graag doen en om te groeien. Dat proberen we zo weinig mogelijk op voorhand vast te leggen.

B: Ook onze klanten kunnen daarbij helpen. We werken met consultants die vijf dagen op vijf bij een klant zitten. Als zij daar kunnen bijleren, is dat nog beter. Dat is leren tijdens de job, dat is veel handiger voor hen en ze zijn dan veel sneller weg met al die concepten. We zoeken dus de juiste klant, de juiste opleidingen, maar ook wat we intern kunnen doen. Het kan zijn dat de kennis bij een consultant zit, maar dat een andere consultant daar beter in wil worden. Dan kijken we of we ervoor kunnen zorgen dat die kennisoverdracht intern doorgegeven wordt.

B: Onlangs hebben we bijvoorbeeld intern een training georganiseerd over LDES, een specifiek formaat van data. Op die manier hebben we de kennis die bij enkele personen zat door kunnen geven aan het hele data team. Als we zien dat de vraag groot genoeg is, geven we een training voor het volledige team. Op die manier proberen we iedereen de juiste tools aan te rijken.

Waarom zijn jullie zelf gepassioneerd door data?

J: Ik vind het vooral leuk dat de toepassingen heel ruim zijn en dat het domeinoverschrijdend is. Als ik de lijst maak van de projecten waar ik al aan gewerkt heb, zijn dat allemaal heel verschillende dingen. Zo zijn we in Roeselare bezig geweest rond wateroverlast en het aansturen van sluizen om water te beheren. In Leuven hebben we uitgezocht hoe we op basis van geluidsmetingen de verlichting konden aansturen. We zijn ook bezig met een databank rond toerisme in West-Vlaanderen en bij MobiliData zochten we uit hoe we verkeerslichten konden aansturen in functie van de weggebruiker. Dat is heel ruim en dat vind ik het leuke eraan. Die afwisseling zorgt ervoor dat je jezelf iedere keer opnieuw een beetje moet uitdagen.

Data Teamleden van Sirus

Dataprojecten zijn altijd heel divers en die afwisseling houdt het uitdagend.

J: Een ander belangrijk aspect is het Urban Sense project en de specifieke offering die we doen naar steden en gemeenten. Met ons werk voor steden en gemeenten kunnen we een stukje een maatschappelijke functie vervullen. Door oplossingen te ontwikkelen die niet enkel voor één stad of gemeente werken, maar ook naar andere steden en gemeenten uitgebreid kunnen worden, en dat op een gezonde, eerlijke en budgetvriendelijke manier. We denken daarbij altijd na ‘als er iets werkt in stad X, waarom zouden we dan niet dezelfde oplossing kunnen gebruiken in stad Y’?.

B: Er zijn weinig rollen in een bedrijf waar je met zoveel diensten en verschillende soorten mensen in contact komt. Ik heb al met data gewerkt voor HR, de belastingen, operationele schepen in de haven… Je komt met heel veel verschillende domeinen in aanraking waardoor je veel domeinkennis kan opbouwen. Die kennis kan overschrijdend zijn. Je ziet bijvoorbeeld hoe ze bij HR een bepaald proces aanpakken en dan ontdek je dat je die aanpak ook kan hanteren bij de planning van schepen.

B: Je bent één van de eerste personen die de problemen in de data ziet. Eén bedrijfsdepartement definieert een klant bijvoorbeeld als iemand die de laatste twee jaar iets gekocht heeft en een ander departement binnen datzelfde bedrijf definieert die klant helemaal anders. Dan merk je dat twee bedrijfseenheden in hetzelfde bedrijf over iets anders praten terwijl ze allebei het gevoel hebben dat ze over hetzelfde praten. Vaak zit je op die lijn tussen de eenheden en dat vind ik een toffe balans om te zoeken.

B: En dan ten tweede, ik heb zelf data gestudeerd en dat was heel hard marketinggericht: hoe kan ik mensen zoveel mogelijk geld laten spenderen of hoe kan ik de rijkste klant aanwerven? Daar heb ik heel veel van geleerd, en ik heb er ook geleerd wat ik niet wil doen, en dat is data gebruiken voor die doeleinden. Bij Sirus is dat totaal niet de doelstelling van data. Hier geldt een heel andere ethische grens van data. Het gaat over hoe we kunnen zorgen dat dingen verbeteren, hoe we kunnen zorgen dat data makkelijker en transparanter wordt. Wanneer gebruiken overheden data van burgers en hoe geven we de burgers daar meer inzicht in? Wij maken heel veel zaken opnieuw transparant en zorgen dat de manier waarop die data gebruikt wordt niet onethisch is. Dat boeit mij enorm.

Bij Sirus willen we data gebruiken om dingen te verbeteren, burgers meer inzicht te geven en zaken opnieuw transparant te maken.

Hoe zien jullie de toekomst evolueren op vlak van data?

J: Wat er rond data gaat evolueren is koffiedik kijken omdat het zodanig hard beweegt. Ik denk dat het vooral een kwestie is van in te blijven zetten op de innovativiteit van die cutting edge technologies waar we mee bezig zijn. Dat gaat er, denk ik, voor zorgen dat we daar vooraan kunnen blijven. Data gaat alleen maar blijven groeien en dat zal zich ook in ons team vertalen denk ik. Dus hopelijk mogen we in de toekomst meer en meer mensen verwelkomen. Zodat we hetgeen we klanten aanbieden nog wat kunnen verbreden en verdiepen. Dat is de bedoeling en de ambitie van het datateam binnen Sirus.

B: Ik denk ook dat we dankzij data een steeds specifiekere en betere aanpak kunnen bieden voor elk probleem. Tegenwoordig wil iedereen ChatGPT als oplossing, maar soms is dat gewoon niet de beste oplossing. We moeten blijven zoeken naar de juiste oplossingen en niet per se de meeste hippe, zodat we de meest constructieve oplossing kunnen aanbieden.

Interesse in een M365, .NET of DATA project bij Sirus?

Wil je deel uitmaken van het Sirus-team?

Share via:

Facebook
Twitter
LinkedIn